دیوار جداکننده : معرفی، انواع و کاربرد ها

دیوار جداکننده کناف تاپ، که معرف سیستم دیوار های جداکننده کتاپ هستند با نام درای وال نیز شناخته می شوند. این سیستم ها برای دیوارهای غیر باربری که نقش تقسیم فضاهای داخلی ساختمان را دارند استفاده می شوند این ساختار شامل قابهای فولادی سبک ساخته شده با مقاطع C,CW و U,UW بوده که صفحات روکش دار گچی در یک یا چند لایه، به وسیله پیچ مخصوص بر روی آنها نصب می شوند.
درزهای میان این صفحات به وسیله ی نوار و بتونه ی مخصوص درزگیری شده، به نحوی که در انتهای کار، سطحی یکپارچه و بدون درز که قابلیت رنگ آمیزی و کاشی کاری یا هر نوع پوشش نهایی دیگری خواهد داشت، حاصل می گردد. فضای خالی داخل دیوار جدا کننده ، امکان استفاده از انواع عایق حرارتی و صوتی را فراهم نموده و همچنین عبور و دسترسی به تأسیسات الکتریکی و مکانیکی را به راحتی میسر می سازد. این یک قابلیت بسیار مهم دیوار جدا کننده محسوب می شود.

دیوار-جدا-کننده-کی-پلاس-1

دیوار جداکننده  W111 کناف تاپ

در واقع W111 ساختار پایه دیوار های جدا کننده کناف تاپ می باشد. ساختاراین دیوار شامل یک ردیف سازه یک لایه پنل در هر طرف می باشد. استفاده از حداقل مصالح ممکن جهت اجرای دیوار، سطح اشغال بسیار کم و سادگی اجرا از ویژگی های این نوع دیوار می باشند. دیوار W111 برای تقسیمات داخلی واحد های مسکونی ، اداری و یا هر کاربردی که اجرای یک دیوار با سرعت اجرایی بالا و حداقل مصالح و هزینه مطرح باشد، استفاده می گردد.

کناف تاپ

دیوار جداکننده  W112 کناف تاپ

W112 یک دیوار جداکننده با قابلیت‌های فنی فراوان است. ساختار این دیوار شامل یک ردیف سازه و دو لایه پنل در هر طرف می‌باشد. این نوع دیوار علی رغم وزن و سطح اشغال بسیار کم، دارای مشخصات عملکردی بسیار خوبی بوده که بارزترین آن‌ها مقاومت مکانیکی بالای آن است. دیوار W112 در محل‌هایی که ارتفاع بلند دیوار مدنظر باشد و یا در محل‌هایی که در معرض ضربه و یا تحت بارگذاری سنگ، کاشی، کابینت و سایر بارهای طره‌ای هستند، بکار می‌رود. دیوارهای لابی، راهرو، راه پله، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و مدارس از جمله محل‌هایی هستند که این ساختار در آن‌ها به کار می‌رود. علاوه بر مقاومت مکانیکی بالا، این ساختار دارای عایق صوتی بالا و عملکرد مناسب در برابر حریق نیز می‌باشد.
کناف تاپ

دیوار جداکننده   W115 کناف تاپ

دیوار جداکننده W115 در مواردی استفاده می شود که عایق صوتی قابل توجه مورد نظر باشد. ساختار این دیوار شامل دو ردیف سازه و دو لایه پنل در هر طرف می باشد . این دو ردیف سازه به وسیله نوار فوم کناف تاپ از یکدیگر جدا شده که در جلوگیری از عبور صدا از یک سمت دیوار به سمت دیگر نقش مهمی دارد. همچنین نوع زیرسازی به کار رفته در این دیوار ، امکان استفاده از عایق های صوتی را در دو لایه امکان پذیر می سازد که نتیجه آن کاهش قابل ملاحضه انتقال صوت از یک سمت دیوار به سمت دیگر می باشد. W115 ساختار بسیار مناسبی برای دیوارهای جداکننده بین واحدهای مسکونی، اطاق های هتل و بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ها به شمار می رود.
کناف تاپ

دیوار جداکننده  W116 کناف تاپ

دیوار جداکننده w116 کناف تاپ ،در محل هایی نظیر سرویس های بهداشتی که حجم و تراکم تاسیسات زیاد است، مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این دیوار شامل دو ردیف سازه و دو لایه پنل در هر طرف می باشد. این دو سازه با فاصله از یکدیگر اجرا شده و با استفاده از برش های از پنل ، به یکدیگر متصل می شوند. اجرای دو ردیف سازه، امکان عبور تاسیسات مکانیکی را بدون تداخل با زیر سازی فلزی امکان پذیر می سازد. علاوه بر سلول های تر، این دیوار در محل قاب های بادبند دار نیز به کار می رود (در این حالت، بادبند ها در فاصله بین دو ردیف سازه قرار می گیرند).
کناف تاپ

انواع دیوار های جداکننده

با اجرای دو لایه قاب فلزی با فاصله از یکدیگر، می توان از فضای به وجود آمده جهت عبور تأسیسات الکتریکی و مکانیکی استفاده نمود. قرارگیری تأسیسات در فضای خالی دیوار و دفن نشدن آن در داخل دیوار، علاوه بر رفع مسئله خوردگی و کاهش هزینه تعمیرات، دسترسی به تأسیسات و تعمیرات و نگهداری را در مرحله بهره برداری آسان می کند.

دریچه

چاه های آسانسور جزء زون های حریق به شمار می روند ، بنابراین دیوارهای چاه آسانسور بر اساس ضوابط و جزییات مربوط به ساختارهای مقاوم در برابر حریق طراحی و اجراء می شوند. برای این منظور می توان از ساختارهای دیوار پوششی مستقل از دیوار زمینه استفاده نمود.

آسانسور
با نصب يک لايه صفحه سربی در فضای داخل ديوار کناف تاپ ، می توان از عبور اشعه ايکس جلوگيری نمود. اين نوع ديوارها در مراکز راديولوژی استفاده می شود.
مقاوم

دیوارهاي کناف تاپ توسط صفحات روکشدارگچی مقاوم در برابرحریق می تواند تا میزان 180 دقیقه در برابر حریق مطابق استاندارد هاي بین المللی مقاوم شوند. ساختار هاي داراي کد حریق داراي ضوابط و جزئیات ویژه هستند که براي استفاده از این نوع ساختار ها هماهنگی با دایره پشتیبانی فنی شرکت کناف تاپ  توصیه می شود.

حریق

دستیابی به بالاترین میزان عایق بندی صوتی و حرارتی، با حداقل ضخامت، توسط دیوار های کناف تاپ  امکان پذیر می باشد. این امر علاوه بر تامین الزامات مقررات ملی ساختمان، کاهش هزینه های تاسیسات مکانیکی تا 30% را به همراه دارد.

حریق 5

دیوارهای کناف تاپ  دارای انعطاف معماری بسیار عالی می باشند. به همین جهت می توان طرح های گوناگون معماری را با استفاده از این ساختارها اجرا نمود.

دیوار دکور

مزایای دیوار جداکننده کتاف تاپ

اجرای بسیار آسان

اجرای ساختارهای دیوار جدا کننده و درای وال تا حدی آسان است که در بسیاری از کشورهای دنیا، مصرف کنندگان اجزای ساختار دیوار جداکننده را از فروشگاه های مصالح تجهیزات ساختمانی خریداری نموده و با مطالعه دستور العمل های مربوطه و با استفاده ازابزار ساده نسبت به اجرای آن اقدام می کنند.

دقت بالا در اجرا

به طور کلی ساختارهای خشک، از مصادیق ساخت و ساز صنعتی بناها به شمار می روند. و یکی از شاخص ترین اجزای این ساختار ها، دیوار جدا کننده و صورت عمومی درای وال ها هستند که به دلیل روش اجرایی آسان و استاندارد، خطاهای اجرایی و هزینه های ناشی از آن کاهش یافته و عملیات اجرایی با دور ریز بسیار کم مصالح و صرفه جویی در مصالح، نیروی انسانی و زمان همراه خواهد بود.

سرعت اجرایی بالا

اجرای ساختارهای درای وال تا حدی آسان است که در بسیاری از کشورهای دنیا، مصرف کنندگان اجزای ساختار دیوار جدا کننده را از فروشگاه های مصالح تجهیزات ساختمانی خریداری نموده و با مطالعه دستور العمل های مربوطه و با استفاده از ابزار ساده نسبت به اجرای آن اقدام می کنند.

عملکرد لرزه ای مناسب

عملکرد لرزه ای دیوارهای جداکننده کناف تاپ ( درای وال ) بدون شک مهمترین مزیت این نوع دیوار به ویژه در کشور لرزه خیزی مانند ایران محسوب می شود. انواع مختلف دیوار جداکننده کناف تاپ به خوبی می توانند در مقابل نیروهای زلزله در امتداد عمود بر صفحه خود مقاومت 5 g کنند. محاسبات نشان می دهد که دیوارهای کناف تاپ در برابر شتاب هایی به بزرگی بیش از مقاومت دارند (این در حالی است که شتاب مبنای طرح در زلزله خیزترین مناطق ایران می باشد). این نوع دیوار دارای رفتار میان قابی ایده آل بوده و کاملا انعطاف 0/35 gحداکثر پذیر می باشد. با اجرای اتصالات مناسب می توان این دیوارها را از قاب های سازه منفک نمود تا از اثرات متقابل بین دیوار و سازه به طور کامل جلوگیری شود. همچنین دیوار دچار شکست انفجاری نشده و آوار بر جای نمی گذارد. برای اطلاعات بیشتر درباره استفاده از دیوار جدا کننده و مباحث مربوط به زلزله، به دفترچه «بهسازی لرزه ای ساختمان با کناف تاپ » مراجعه شود.

دستیابی به مشخصات فنی مورد نیاز طراح

رعایت کمیتهای مرتبط با فیزیک ساختمان (مانند عملکرد صوتی، عملکرد حرارتی و رفتار جداره در برابر حریق) و کمیتهای مکانیکی (مانند حداکثر ارتفاع مجاز، ظرفیت پذیرش بارهای طره ای و رفتار لرزه ای نقش بسزایی در ایجاد شرایط آسایش و بهره برداری مناسب از فضا دارند. کمیتهای مذکور در کلیه ساختارهای دیوار جداکننده کناف تاپ مطابق با روش های استاندارد آزمایش شده و از طریق مدارک و اسناد فنی این شرکت ارائه می شوند. به علاوه، برای دستیابی به کمیتهای خاص، ساختارهای ویژه قابل طراحی می باشند. این ویژگی اجازه میدهد که طراحان و سازندگان، معیارهای فنی مورد نظر خود را در طراحی و اجرای ساختمان پیاده سازی نموده و کمیتهایی نظیر میزان عبور حرارت و صوت و مقاومت در برابر حریق را تحت کنترل در آورند (امکانی که غالبا برای ساختارهای بنایی وجود ندارد).

قابلیت اجرا بر روی کف تمام شده

از قابلیتهای این نوع دیوار، امکان اجرای آن بر روی کف تمام شده می باشد. این قابلیت، تغییرات آتی معماری بنا را بسیار آسان می نماید.

انعطاف معماری بالا

این نوع دیوار قابلیت پذیرش انواع قوس و شکستگی ها را دارا می باشد. قابلیت اجرا بر روی کف تمام شده: از قابلیتهای این نوع دیوار، امکان اجرای آن بر روی کف تمام شده می باشد. این قابلیت، تغییرات آتی معماری بنا را بسیار آسان می نماید.

قابلیت ترمیم و تعویض

با استفاده از ابزار ساده می توان دیوارهای کناف تاپ را به راحتی ترمیم یا قطعات آن را تعویض نمود.

دسترسی و تعمیرات آسان تاسیسات

قرارگیری تأسیسات در فضای خالی دیوار و دفن نشدن آن در داخل دیوار، علاوه بر رفع مسئله خوردگی و کاهش هزینه تعمیرات، دسترسی به تأسیسات و تعمیرات و نگهداری را در مرحله بهره برداری از ساختمان نیز آسان می نماید.

حمل و نقل آسان و ارزان

مصالح ساختارهای خشک، بسیار سبک و دارای حجم کم بوده که این امر موجب کاهش هزینه های حمل تا کارگاه و تسهیل در جابجایی مصالح در محل کارگاه می شود.