پوشش‌های محافظ در برابر حریق

معرفی و بررسی ویژگی ها

از این ساختارها جهت حفاظت تیرها ، ستونها و سایر اعضاي سازه هاي فولادي و همچنین پوشش داکتها و کانال جهت مقاوم نمودن در برابر آتش مستقیم تا میزان180 دقیقه استفاده می شود . جزئیات تکمیلی این ساختارها را در دفترچۀ “ مقاوم سازي ساختمانها در برابر حریق “ شرکت کناف تاپ ایران مطالعه فرمایید. ساختار هاي داراي کد حریق داراي ضوابط و جزئیات ویژه هستند که براي استفاده از این نوع ساختار ها هماهنگی با دایره پشتیبانی فنی شرکت کناف تاپ ایران توصیه می شود.

پوشش_های-محافظ-تیر-و-ستون-با-صفحات-مقاوم-دربرابر-حریق

انواع دیوار های جداکننده

با استفاده از سقف های کاذب مقاوم در برابر حریق کناف تاپ، می توان سازه سقف و یا تاسیسات پشت سقف کاذب را در برابر حریق محافظت نمود. همچنین، چنانچه در طبقه فوقانی یا فضای پشت سقف کاذب حریق رخ دهد، با استفاده از این ساختار فضای زیر سقف کاذب ایمن خواهد بود.

حریق سقف

حفاظت سازه های فولادی در برابر حریق به کمک پوشش این اعضا با صفحات نسوز یا مقاوم در برابر حریق کناف تاپ امکان پذیر است. بدین ترتیب که پوشش مذکور مانع از عبور حرارت ناشی از آتش سوزی و افزایش دمای پیرامون تیرها و ستون های فولادی می گردد. مزیت این نوع ساختار حفاظتی؛ سرعت، سهولت و ارزانی آن نسبت به سایر روشی ها (نظیر پوششی های بتنی) است. با استفاده از این روش، نازک کاری اجزای سازه ای نیز تامین گردیده، که خود صرفه اقتصادی و تسریع در عملیات اجرایی را در بر دارد.

حریق ستون

دیوارهای پوششی مقاوم در برابر حریق کناف تاپ برای حفاظت چاه های تاسیساتی و چاه های آسانسور در برابر حریق کاربرد ویژه دارند (توضیح این که حفاظت این گونه چاه ها، به لحاظ ارتباط عمودی میان طبقات و امکان نفوذ و سرایت آتش، دارای اهمیت اساسی است). همچنین، این نوع پوشش کاری برای مقاوم سازی دیوارهای بنایی موجود و ایجاد زون های حریق در ساختمان های در حال بهره برداری نیز به کار می رود.

حریق آسانسور

از این ساختارها جهت حفاظت مسیرهای تاسیساتی نظیر داکت های برق، کانال های تهویه و شوت های زباله در برابر حریق استفاده می شود (توضیح این که حفاظت داکت های برق، به عنوان یکی از منشاء های اصلی بروز حریق، دارای اهمیت اساسی است).

حریق تاسیسات

دیوارهای جداکننده مقاوم در برابر حریق کتاف تاپ برای تقسیم بندی و محصور نمودن فضاهای داخلی ساختمان ها و ایجاد زون های حریق به کار می روند. استفاده از این ساختار در راهرو ها، راه پله ها و سایر راه های خروجی ساختمان، که باید دارای ایمنی بالا در برابر حریق باشند، بسیار متداول است.

حریق دیوار جدا

روش اجرا

1

    2

      3

       4

حریق
حریق 1
حریق 3
حربق 4

نصب زیر سازی فلزی

نصب زیر سازی فلزی

تکمیل زیر سازی

نصب صفحات مقاوم در برابر حریق – FR