مقاومت دیوارهای کناف در مقابل ضربه چگونه است؟

مقاومت دیوارهای کناف در مقابل ضربه چگونه است؟

کناف مصارف بسیار گوناگون و متعددی دارد و در ساختار محصولات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب کناف باید اصولی و متناسب با نوع کاربری فضا باشد. تنها در این صورت است که این محصولات مقاومت مورد نیاز شما را فراهم می­کنند.

در این محتوا می‌خواهیم به بررسی میزان مقاومت دیوارهای کنافی به ویژه در مقابل ضربات بپردازیم. پس اگر درگیر کارهای تأسیساتی و ساخت و ساز هستید آشنایی با این دیوارها به شما کمک شایانی خواهد کرد.

مقاومت دیوارهای کناف در مقابل ضربه چگونه است؟

به طور کلی می‌توان گفت که دیوارهای کنافی در برابر ضربات عادی که معمولا به دیوارها وارد می‌شوند مقاوم می‌باشند.

میزان مقاومت دیوارها با توجه به ضخامت لایه‌های پوششی و فاصله‌ی سازه‌ها مشخص می‌گردد. هر چه قدر که ضخامت بیشتر شود و فاصله سازه‌ها کاهش یابد بدیهی است که مقاومت دیوارها در برابر انواع ضربات افزایش پیدا می‌کند.

Kplus  یک نمونه دیوار کنافی با کیفیت است که می‌تواند به خوبی در برابر نیروهایی که در راستای عمود بر آن وارد می‌شود مقاومت کند.

طبق نتایج منتشر شده از آزمایشاتی که بر روی این دیوارها انجام شده دیوارهای Kplus   می‌توانند در برابر ضرباتی که شتاب آن‌ها به بیش از 5g می‌رسد مقاومت کنند. این قبیل دیوارها به لحاظ رفتار میان قابی و انعطاف پذیری کاملا ایده آل هستند.

در صورتی که اتصالات مناسب باشند می‌توان این دیوارها را از سازه جدا کرد تا از اثرات متقابلی که بین دیوار و سازه به وجود می‌آید جلوگیری کرد. یکی دیگر از مزایای این دیوارها این است که دچار شکست انفجاری نمی‌گردند و آواری را به بار نمی‌آورند.

مقاومت دیوارهای کناف در مقابل ضربه چگونه است؟

ساختار کناف کی پلاس

در گذشته آب یکی از ارکان اساسی در ساخت و ساز ساختمان‌ها محسوب می‌شد. اما این روزها سیستم ساخت و ساز خشک یا همان بدون استفاده از آب از جمله روش‌های نوینی است که توانسته جایگزین خوبی برای مصالح سنتی باشد.

این روش در اروپا جا افتاده و در ایران نیز در حال گسترش می­باشد. کناف یکی از تجهیزات کاربردی در این سیستم است.

در واقع کناف­ها صفحات  گچی روکش‌های کاغذی هستند که برای ساخت دیوار کاذب، سقف کاذب و یا ایجاد دکور بر روی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کناف نام برند آلمانی این محصولات است که اخیرا این شرکت نام برند خود را به کی پلاس تغییر داده است.

زیرساز دیوار کناف را، مجموع سازه‌های استاد و رانرها تشکیل می‌دهند. رانر در کف و سقف به عنوان نگهدارنده عمل می‌کند. استاد نیز در دهانه‌ی رانر قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از کناف یا کی پلاس

مهم‌ترین خاصیت دیوارهای کناف این است که بسیار سبک هستند به طوری که در مقایسه با دیوارهای سنتی تا 15 برابر سبک‌تر می­باشند.

مزیت دیگر این محصولات سهولت و سرعت بالا در اجرای آن‌ها است. این محصولات عایق‌اند و در کنار جلوگیری از اتلاف انرژی مانع از عبور بیش از حد صدا نیز می‌شوند.

در این دیوارها تنوع و خلاقیت بیشتری می‌توان به کاربرد لذا با انواع محیط‌ها و دکورها همخوانی دارند.

مقاومت مکانیکی دیوار کناف

در این قسمت می‌خواهیم به بررسی مؤلفه‌های مهم و دخیل در مقاومت و ایستایی دیوارهای کناف بپردازیم.

ارتفاع مجاز

ارتفاعی که طراح برای دیوار در نظر می‌گیرد در تعدد و ضخامت صفحات، اندازه و فاصله استادها و در نهایت تعداد ردیف سازه تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات برای ارتفاع دادن به دیوارها نیاز است که از دو عدد استاد استفاده شود.

محل نصب دیوار کناف

کاربری محیط، محل قرارگیری دیوار و ارتفاع دیوار از جمله عواملی هستند که هنگام نصب و طراحی دیوار باید مورد بررسی قرار گیرند. دو منطقه مهم به لحاظ نصب وجود دارند:

منطقه نصب یک: مناطقی که تجمع افراد کم است.

منطقه نصب دو: محیط‌هایی که تجمع افراد در آن‌ها زیاد می‌باشد و یا مناطقی که پرتگاه‌هایی با بیش از عمق یک متر وجود دارند.

محل نصب دیوار کناف

محل نصب دیوار کناف

افزایش مقاومت دیوار کناف در برابر ضربه

در قسمت قبل در مورد دو مورد از فاکتورهایی که با کمک آن‌ها می‌توان مقاومت دیوارها را بالا برد اشاره کردیم. یک عامل سومی هم وجود دارد که می‌تواند تاثیر به سزایی در مقاومت دیوارها داشته باشد. کلیه‌ی عوامل شامل موارد زیر می‌باشند:

  • افزایش دادن ضخامت لایه‌های پوششی
  • کم کردن فاصله بین سازه‌ها
  • استفاده از پنل­هایی که مقاومت مکانیکی بالاتری دارند مانند پنل گچی دیامانت

نصب بارهای طره‌ای

هر نوع دیوار خشک کنافی مقاومت مکانیکی مختص خود را دارند. زمانی که می‌خواهید ساختار دیوار را مشخص کنید حتما به بارهای طره‌ای که بر روی دیوار نصب می‌شوند توجه داشته باشید. انواع قفسه‌ها، ادوات و تجهیزات، سرویس بهداشتی، رادیاتور، جعبه آتش نشانی و تابلوهای برقی که روکار هستند انواع بارها را تشکیل می‌دهند. برای برخی از بارها نیاز است که طراح، از همان زمان طراحی و ساخت، آن‌ها را در نظر بگیرد.

قیمت کناف

افراد تا جایی که امکان داشته باشد به دنبال اجرای دیوارهای کناف ارزان اما حرفه‌ای هستند. در وهله‌ی نخست پیشنهاد می‌شود که از کمک افرادی حرفه‌ای و با تجربه در این راه بهره ببرید.

اجرای این دیوارها توسط افراد متخصص این مزیت را دارد که دیگر شاهد نقص در سازه‌ها، شکاف پارتیشن‌ها و مشکلات متعاقب آن‌ها، عدم تعادل، عدم تطابق، ایجاد امواج و برجستگی نخواهید بود.

توجه داشته باشید که همیشه باید قیمت را در کنار کیفیت در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن این دو مؤلفه به دنبال پیشنهادهای مقرون به صرفه باشید.

با چند شرکت طراحی و ساخت سازه ارتباط بگیرید و از آن‌ها در مورد ویژگی‌ها و در نهایت قیمت محصولاتشان بپرسید.

اجرای سیستم‌های نوین ساختمانی

کناف تاپ از جمله مجریان سیستم‌های نوین ساختمانی و تأسیساتی می‌باشد که انواع دیوارها، سقف‌ها و سیستم‌های حفاظتی را برای ساختمان‌های شما طراحی می‌کنند.

اجرای روش‌های جدید در هر حوزه‌ای من جمله تأسیساتی و ساختمانی به انواع تجهیزات و وسایل نیاز دارد. استاد فایندر، انبر پانچ، انبر پرس بولت پروانه­ایی (بولت كش)، پخ زن و جک پایی غلتکی از جمله وسایلی هستند که در ساخت دیوارهای کناف مورد استفاده قرار می‌گیرند. کناف تاپ تمامی محصولات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیوارهای کنا

دیوار W111

این دیوار را می‌توان ساده‌ترین نوع دیوار کناف دانست. سرعت ساخت و نصب این دیوارها بسیار زیاد است لذا بیشتر برای تقسیم بندی فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمن این که فضای به نسبت کمتری را نسبت به سایر نمونه‌ها اشغال می‌کند.

در دیوارهای W111 یک ردیف زیرساز داریم که در میان آن‌ها عایق پشم معدنی قرار می‌گیرد و در یک سمت دیوار یک لایه پنل می‌خورد که خاصیت حرارتی دارد و عایق صوتی ایجاد می‌نماید.

مقاومت سقف و دیوارهای کاذب در برابر زلزله

نوع ساختمان یک عامل مهم در میزان بروز خسارات جانی و مالی پس از وقوع هر زلزله می‌باشد. طبق استانداردهایی که وجود دارد سقف کاذب علاوه بر سبک بودن باید شکل پذیر هم باشد.

این شکل پذیری در حرکت رفت و برگشتی زلزله به ایستایی ساختمان کمک می‌کند و میزان خسارت را کاهش می‌دهد.

کناف ضد حریق

یک نمونه از انواع نمونه‌های کناف مدل‌های ضد حریق هستند. کناف ضد حریق صفحه­ی گچی نسوزی است که در ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این صفحات در برابر آتش بسیار مقاوم هستند و مانع از گسترش و نفوذ حریق در فضاهای مختلف می‌شوند.

آن‌ها حرارت را حتی در زمانی که دما به بیش از 220 درجه فارنهایت یا 90 درجه سانتی گراد می‌رسد از خود عبور نمی‌دهند.

علت این رفتار کناف­ های ضد حریق وجود ترکیبات شیمیایی آب است که وقتی در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرند تبخیر می‌شوند. حتی زمانی که ترکیبات آبی تمام ‌شوند و کلسیناسیون به آخر رسد باز هم به عنوان یک سد در برابر آتش عملکرد خوبی دارند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


پنج − 1 =