انواع چسب کاشی (راهنمای جامع انتخاب و خرید)

انواع چسب کاشی (راهنمای جامع انتخاب و خرید)

چه بخواهید دیوار خود را کاشی کاری کنید و چه آن که بخواهید  از کاشی در کفپوش خود استفاده کنید، این کاشی باید کاملاً به سطح پایه خود بچسبد. امروزه وجود انواع چسب کاشی به شما کمک می کند تا به راحتی کاشی های خود را بر روی هر سطحی بچسبانید.

چسب کاشی باید بتواند کاشی را نه برای سال ها بلکه برای دهه ها بدون هیچگونه شکستگی یا جدا شدن، ثابت نگه دارد. کار با انواع چسب کاشی باید آسان باشد و همچنین این نوع چسب ها باید بتوانند فضای کافی بین کاشی و بستر را به اندازه کافی پر کنند. سرعت خشک کردن انواع چسب کاشی نیز اهمیت دارد، چرا که در صورت خشک شدن سریع، زمان کافی برای چسباندن کاشی ها وجود ندارد و در صورتی که خیلی آهسته خشک شود، کاشی کاری ممکن است برای همیشه طول بکشد!

خوشبختانه امروزه انواع چسب کاشی تا حدی پیشرفت کرده اند که می توان تمام این خواسته ها را با موفقیت در آن ها کنترل کرد. انتخاب ملات کاشی مناسب می تواند بسیار ساده تر از تصور شما باشد. در بیشتر موارد کاربرد کاشی یعنی جایی که کاشی قرار است نصب شود، بهترین گزینه برای انتخاب بهترین چسب کاشی را به شما می دهد. همچنین گاهی اوقات نوع کاشی خریداری شده، خود عامل تعیین کننده ای برای انتخاب نوع چسب کاشی است.

در این مقاله سعی شده است اطلاعاتی در مورد انواع چسب کاشی به شما ارائه شود.

انواع چسب کاشی

چسب کاشی چیست؟

کاشی ها یکی از متداول ترین مواد برای کف سازی و یا پوشش دیوار هستند زیرا بسیار با دوام بوده و با قیمت بسیار مناسب در انواع متنوعی در دسترس هستند.

چسب کاشی نوع خاصی از چسب است که برای چسباندن کاشی در ساختمان ها استفاده می شود. چسب کاشی مخلوط آماده ای است که از سیمان پرتلند، پلیمرهایی مانند اپوکسی و ذرات دانه ای انتخابی به همراه برخی مواد افزودنی تهیه می شود تا خاصیت آن برای کاشی کاری بهبود پیدا کند.

چسب کاشی ماده ای انعطاف پذیر است که با تغییرات رطوبت و دما کوچک نمی شود و ترک نمی خورد. از چسب کاشی برای جلوگیری از پوسیدگی و ریزش کاشی نیز استفاده می شود. استفاده از چسب کاشی بسیار آسان است، زیرا در بسته بندی های آماده در بازار موجود است و فقط باید با آب مخلوط شود. البته دقت کنید که امروزه چسب های کاشی از قبل مخلوط شده نیز در بازار موجود است. این نوع چسب ها برای برطرف کردن یا جلوگیری از نشت آب در زیر کاشی ها استفاده می شوند.

از چسب های کاشی برای تثبیت کاشی های موجود در دیوارها، کف، استخرها و غیره استفاده می شود. انواع چسب کاشی برای چسباندن کاشی بر روی بسترهای مختلف مانند سیمان، چوب، شیشه و … مناسب می باشد. چسب های کاشی اساساً بر اساس سیمان، اپوکسی و پلیمر ساخته می شوند.

انواع چسب کاشی

انواع چسب کاشی

امروزه انواع چسب کاشی بر اساس کاربرد آنها وجود دارد که شامل موارد زیر است:

1.      چسب کاشی برای کفپوش کاشی

یکی از انواع چسب کاشی که برای کفپوش کاشی استفاده می شود، چسب کاشی بر پایه سیمان اصلاح شده با پلیمر است که معمولا به صورت پودر شده در دسترس است و قبل از استفاده باید با آب مخلوط شود. این نوع چسب ها مقاومت بیشتری نسبت به ملات ماسه سیمان معمولی دارند. همچنین این چسب ها ضد آب هستند و می توانند در قسمت های مرطوب مانند حمام، آشپزخانه، استخرها و … نیز مورد استفاده قرار گیرند.

پلیمرهای مختلفی مانند موارد زیر برای بهبود خواص چسبندگی به این چسب ها اضافه می شوند:

  • اکریلیک: باعث مقاومت رطوبت در چسب کاشی می شود. به طور کلی از چسب هایی حاوی این ماده برای تثبیت کاشی های با اندازه کوچک استفاده می شود. کاشی و سرامیک، کاشی شیشه ای، کاشی های ساخته شده از سنگ طبیعی و … به راحتی توسط این چسب ها، متصل می شوند.
  • لاتکس: این ماده باعث انعطاف پذیری بیشتر چسب کاشی می شود. چسب های حاوی این ماده برای استفاده در فضای خارجی که به برخی از حالت دهی ها نیاز است ایده آل هستند.
  • اپوکسی: به افزایش سختی و مقاومت چسب ها کمک می کند. چسب های اصلاح شده با اپوکسی در فضاهای داخلی یا خارجی استفاده می شوند زیرا در برابر روغن، آب، اسیدهای رقیق، مواد قلیایی و بیشتر حلال ها مقاومت خوبی دارند. اپوکسی گران ترین و محکم ترین چسب کاشی است. چسب های اصلاح شده با اپوکسی دارای کاربردهای صنعتی مانند ثابت کردن کاشی های در معرض مواد شیمیایی و خوردگی هستند.

2.      چسب کاشی برای پوشش دیوار (کاشی کاری دیوارها)

انواع چسب کاشی اصلاح شده پلیمری که خاصیت ضد لغزش دارند برای استفاده در کاشی کاری دیوار مناسب هستند. برای کاشی کاری دیوارها بهتر است از چسب هایی استفاده شود که قبل از استفاده با آب مخلوط می شوند. انواع کاشی های سرامیکی و شیشه ای را می توان با استفاده از این نوع چسب ها، به دیوار متصل کرد.

3.      چسب کاشی برای تثبیت شیشه و موزاییک

از چسب های مخصوص کاشی که مقاومت بالایی دارند برای تثبیت شیشه و موزاییک استفاده می شود. همچنین می توان از این نوع چسب ها برای تعمیر کاشی در مناطق زیر آب مانند حمام، استخر، سرویس بهداشتی و غیره استفاده کرد.

این مدل از انواع چسب کاشی معمولا به صورت پودر سفید رنگ در کیسه های 5 تا 25 کیلوگرمی موجود هستند. رنگ سفید این چسب ها به دلیل افزودن سیمان سفید به آن ها است. این مدل چسب ها معمولا گران ترین نوع چسب کاشی هستند.

انواع چسب کاشی

4.      چسب کاشی برای چسباندن کاشی جدید بر روی کاشی قدیمی

بسیاری از افراد در هنگام بازسازی خانه ترجیح می دهند به جای کندن کاشی های قدیمی و تعویض آن ها، کاشی های جدید را بر روی کاشی های قدیمی نصب کنند. برای این منظور از چسب کاشی بدون لغزش و بدون خاصیت چروک شدن و آب رفتن استفاده می شود. این مدل از انواع چسب کاشی از ترکیب پلیمرهای خاص با مخلوط سیمانی تهیه می شوند.

5.      چسب کاشی برای چسباندن کاشی جدید بر روی چوب

امروزه برخی دیگر از انواع چسب مخصوص کاشی در بازار موجود است که برای چسباندن کاشی بر روی کفپوش چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل، چسب های بر پایه سیمان اصلاح شده با پلیمر هستند که برخی از مواد افزودنی نیز به آنها اضافه شده است. این نوع چسب ها به صورت مایع در دسترس هستند و قبل از استفاده با چسب های بدون لغزش مخلوط می شوند. این چسب ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند که گزینه ایده آلی برای استفاده در مناطق مستعد ارتعاش هستند.

انواع چسب کاشی

اطلاعات کلی درخصوص انواع چسب کاشی

  • چسب های کاشی معمولاً در بسته بندی های 5 تا 50 کیلویی موجود هستند.
  • امروزه انواع چسب کاشی با ویژگی های بهبود یافته نظیر جایگیری سریع و بدون چروک شدگی نیز در بازار موجود است.
  • در هنگام استفاده از انواع چسب کاشی نباید قطر چسب بیش از اندازه باشد.
  • چسب کاشی با استفاده از ماله برداشته شده و با آب تمیزی برای به دست آوردن یک خمیر همگن مخلوط می شود.
  • چسب کاشی پس از مخلوط شدن با آب، فاقد هرگونه توده یا مواد خارجی خواهد بود. (برخلاف انواع ملات های قدیمی)
  • چسب های پودری کاشی اغلب برای کاشی کاری کف و کاشی کاری دیوار ها مناسب هستند.
  • چسب کاشی بایستی در یک فضای خنک و بدون رطوبت نگهداری شود.
  • برای به دست آوردن نتایج بهتر، دمای محیط مورد نظر برای کاشی کاری با چسب باید بالاتر از 5 درجه سانتی گراد باشد.
  • برای به دست آوردن نتایج بهتر، پیشنهاد می شود عملیات کاشی کاری پس از چسب زدن در مدت زمان 20 دقیقه انجام شود.
  • جهت استفاده از چسب برای کاشی کاری دیوار ها بهتر است از کاردک ‌های شانه ‌ای استفاده شود.

انواع چسب کاشی

کناف تاپ

گروه کناف تاپ سالیان سال است که در زمینه های تحقیقاتی، طراحی، مدیریت، تامین مصالح و اجرای مهندسی پروژه های عمرانی فعالیت دارد. شما می توانید جهت خرید انواع محصولات ساختمانی و یا مشاوره، طراحی و نظارت پروژه های ساختمانی خود با مهندسین ما در تیم طرح و ساخت کناف تاپ در ارتباط باشید.

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


− چهار = 3