سقف کاذب و دیوار کاذب

سقف کاذب و دیوار کاذب

امروزه طراحی های مدرن و پیشرفته جلوه ای خاص و بسیار زیبا به ساختمان ها می دهد. انتخاب های شیک و صحیح می تواند جذابیت ساختمان را چند برابر بیشتر کند. سازه سقف کاذب و دیوار کاذب از جمله مصالح ساختمانی هستند که در طراحی داخلی ساختمان های امروزی از آن ها استفاده می شود. سازه های تزئینی داخل ساختمان مانند سازه سقف کاذب و دیوار کاذب را می توان سازه های تکمیلی هر ساختمانی دانست. برای اجرای این سازه ها در داخل ساختمان می توان از مجری های متخصص و حرفه ای که در این زمینه فعالیت می کنند کمک گرفت. از سازه سقف کاذب و دیوار کاذب می توان در محیط های مختلف هر ساختمانی استفاده کرد و دکوراسیون آن فضا را متفاوت از قبل به نمایش گذاشت. در این مقاله قصد داریم با معرفی کامل سازه سقف کاذب و دیوار کاذب، شما را با مزایا و معایب آن ها و همچنین انواعی که دارند بیشتر آشنا کنیم.

سازه سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب

سازه سقف کاذب سازه ای است که بعد از ساخته شدن کامل سقف اصلی، روی آن نصب می شود. سقف کاذب می تواند تمامی قسمت های سقف یا بخشی از سقف را پوشش دهد. سقف کاذب در مدل ها و طرح های متنوعی قابل نصب است. انتخاب این طرح ها بنا به سلیقه مشتری انجام می شود. سقف کاذب در اندازه ها و جنس های مختلفی به کار گرفته می شوند. از سقف کاذب در بخش های مختلف ساختمان از جمله پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق کار و سرویس های بهداشتی استفاده می شود. سقف کاذبی که در قسمت سرویس های بهداشتی نصب می شود به علت وجود رطوبت در این بخش ها، معمولا از سقف های کاذب با جنس PVC استفاده می کنند. جنس PVC مقاومت بیشتری در مقابل رطوبت دارد. سقف کاذب در سبک های مدرن و سنتی وجود دارند و اغلب جنس و مواد اولیه سقف کاذب، نوع این سبک ها را تعیین می کنند.

مزایای سقف کاذب

  • یکی از مهم ترین مزایای سقف کاذب، پنهان کردن لوازم و تجهیزات تاسیساتی مانند سیم کشی و لوله کشی توسط سقف کاذب است. با پوشش دادن سیم ها و لوله ها به راحتی می توان عیب و نقص های حاصل از این تجهیزات را مخفی کرد و سقفی منظم و زیباتری داشت.
  • از سقف کاذب می توان به عنوان عایق حرارتی و عایق صوتی نیز استفاده کرد. سازه های سقف کاذب به خوبی می توانند صداهای محیط پیرامون را جذب خود کنند و صدای کمتری به طبقات دیگر ساختمان نفوذ کند. همچنین سقف کاذب می تواند پوشش خوبی برای جلوگیری از ورود و خروج گرما و سرما و انرژی به داخل یا خارج ساختمان باشد. بنابراین می توان مصرف سوخت کمتری داشت.
  • برای زیباتر کردن طراحی داخلی ساختمان از سقف کاذب می توان برای نورپردازی قسمت هایی از سقف استفاده کرد.
  • در صورتی که سقف اصلی آسیب دیده باشد، سقف کاذب می تواند هزینه کمتری نسبت به بازسازی و تعمیر سقف اصلی داشته باشد.
  • برخی از سازه های سقف کاذب دارای نصب آسان، حمل و نقل راحتی هستند.

معایب سقف کاذب

سقف کاذب

  • به دلیل این که سقف کاذب بعد از سقف اصلی نصب می شود، بنابراین پس از نصب کردن سقف کاذب، ارتفاع سقف ساختمان کاهش پیدا می کند.
  • سقف کاذب نسبت به سقف اصلی دوام و مقاومت کمتری دارد، بنابراین علاوه بر مراقبت های دوره ای که از آن می شود، در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله و آتش سوزی مقاومت کمتری خواهد داشت.

انواع سقف کاذب

  • سقف کاذب کناف: پرکاربردترین و پرمصرف ترین سقف کاذبی که امروزه در بیشتر ساختمان ها به چشم می خورد، سقف کاذب کناف است. این نوع سقف کاذب هم به صورت یکدست و هم به صورت قطعه های جدا از هم، روی سقف اجرا می شوند. در سقف کاذب کنافی، زیرسازی سقف کاذب از پایه فلزی است و پنل های گچی روی آن نصب می شوند.
  • سقف کاذب رابیتس: سقف کاذب رابیتس از ورقه های گالوانیزه ساخته می شود. این ورقه ها به صورت مشبک یا پنجره ای هستند که به کمک سیم های آرماتوربندی به هم متصل می شوند. سقف کاذب رابیتس در دو نوع مسطح و برجسته ساخته می شود که هر کدام از آن ها در مکان های مختلف کاربرد خاص خود را دارند.
  • سقف کاذب چوبی: سقف کاذب چوبی یکی از جذاب ترین سازه های سقف کاذب است و جلوه ای خاص و رویایی به محیط پیرامون خود می بخشد. جنس سقف کاذب چوبی، از چوب هایی با دوام و مقاوم ساخته می شود و برای نصب این نوع سقف کاذب از فلز فولاد نیز استفاده می شود. سقف کاذب چوبی اجرای زمان بری دارد و یکی از گران قیمت ترین نوع سقف کاذب به شمار می آید.
  • سقف کاذب آلومینیومی: نام دیگر سقف کاذب آلومینیومی، سقف کاذب دامپا است. این نوع سقف کاذب به کمک نوارهای آلومینیومی ساخته می شوند و متفاوت تر از انواع دیگر سقف کاذب ها است. هر یک از نوارهای سقف کاذب آلومینیومی به راحتی قابل جداسازی است و در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر، می توان آن را جدا کرد.

سازه دیوار کاذب چیست؟

دیوارکاذب

سازه دیوار کاذب را به عنوان دیوار آماده و پیش ساخته نیز می توان نام برد. اصلی ترین کاری که یک سازه دیوار کاذب انجام می دهد، جدا کردن قسمت یا قسمت هایی از فضای مورد نظر است. دیوار کاذب هیچ بار و سنگینی از اجزای ساختمان را تحمل نمی کند و به صورتی است که از کف ساختمان تا سقف ساختمان، روی هم چیده می شود. سازه دیوار کاذب در جنس ها، طرح ها، اندازه ها و رنگ های متنوعی ساخته می شوند. دیوار کاذب قابلیت اجرایی در ساختمان های مختلف مسکونی، اداری، تجاری و… را دارد. برای نصب دیوار کاذب می توان از مجری های با تجربه ای استفاده کرد. برخی از سازه های دیوار کاذب دارای طراحی لوکس و منحصربفردی هستند که طراحی داخلی ساختمان را زیباتر و جذاب تر نشان می دهند.

مزایای دیوار کاذب

  • سازه های دیوار کاذب می تواند به عنوان عایق های حرارتی و صوتی عمل کنند. به طوری که مانع از ورود و خروج هوا به بیرون یا داخل ساختمان شوند، در این صورت به اندازه چشم گیری در مصرف سوخت و انرژی، صرفه جویی می شود. همچنین باعث جلوگیری از انتقال صداهای زیاد و آزار دهنده به آن طرف دیوار می شوند.
  • دیوار کاذب به راحتی قابل حمل و نقل هستند و بنا به انواع مختلفی که دارند، دارای نصب آسان و سریعی هستند.
  • برای زیبایی دکوراسیونی بیشتر، می توان تجهیزات سیم کشی و لوله کشی را در میان سازه های دیوار کاذب پنهان کرد.
  • در صورتی که هر یک از انواع سازه دیوار کاذب به هر دلیلی آسیب دید یا از بین رفت، به راحتی می توان آن را تعمیر یا تعویض کرد.
  • سازه دیوار کاذب را در طرح ها و مدل های متنوعی می توان تهیه کرد، بنابراین مشتریان با توجه به سلیقه و هماهنگی با دکوراسیون داخلی می توانند نوع دیوار کاذب را انتخاب کنند.
  • هزینه نصب دیوار کاذب به مراتب کمتر از هزینه ساخت دیوار با مصالح ساختمانی آجر و سیمان است.

معایب دیوار کاذب

  • سازه دیوار کاذب نسبت به دیوارهایی که با آجر و سیمان ساخته می شوند، استحکام کمتری دارند.
  • از سازه دیوار کاذب در محیط های رطوبی مانند سرویس بهداشتی و حمام نمی توان استفاده کرد. دیوارهای کاذب در برابر رطوبت، آسیب می بینند.

انواع دیوار کاذب

  • دیوار کاذب کناف: این نوع از دیوار کاذب دارای زیرسازی فلزی هستند و برای روکش آن از گچ استفاده می شود. به زمین متصل و محکم می شوند و نصب راحتی دارند. سطح دیوار کاذب کنافی صاف و مسطح است و روی آن را می توان به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرد.
  • دیوار کاذب جدا کننده: از ساده ترین سازه های دیوار کاذب است و از گچ و فولاد تشکیل شده است. از این دیوار کاذب، بیشتر در محیط های اداری استفاده می شود.
  • دیوار کاذب آکوستیک: نام دیگر دیوار کاذب آکوستیک، دیوار کاذب عایقی است. موادی که در بافت داخلی این نوع سازه ها استفاده می شود، به عنوان عایق حرارتی و عایق صوتی است. روی آن را به وسیله گچ پوشش می دهند. قدرت عایق این نوع سازه ها، چندین برابر بیشتر از دیوارهای آجری و بتنی است.
  • دیوار کاذب تزئینی: این نوع دیوار کاذب به عنوان دیوار تزئینی و طراحی خاص داخل ساختمان استفاده می شود. بیشتر برای مخفی کردن تاسیسات الکتریکی کاربرد دارد و نورپردازی در داخل این نوع دیوارها قابل اجرا است.

قیمت سقف کاذب و دیوار کاذب

فاکتورهای مهمی که در خرید سازه دیوار کاذب و سقف کاذب موثر است، جنس، اندازه و طرح هر یک سازه ها است. هرچه جنس سازه مقاوم تر و مرغوب تر باشد، در نتیجه عمر مفید طولانی خواهد داشت و قیمت این سازه بالاتر خواهد بود. معمولا قیمت دیوار کاذب و سقف کاذب براساس مقدار متراژی است که از این سازه ها استفاده می شود، تعیین می شود. پس هرچه متراژ استفاده شده بیشتر باشد، هزینه پرداختی نیز بیشتر خواهد بود. این سازه ها به دلیل طراحی های گوناگون و متنوعی که دارند، هر یک از طرح ها دارای قیمت به خصوصی هستند. هرچه طرح سازه مدرن تر و لوکس تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


4 + هفت =