دیوار آکوستیک (راهنمای مبتدیان)

دیوار آکوستیک (راهنمای مبتدیان)

هیچ چیز بدتر از داشتن اکو اضافی یا انتقال صدا در اتاق نیست. وقتی می خواهید با تلفن صحبت کنید، صدای خود را ضبط کنید یا موسیقی پخش کنید، صداهای بیش از حد، می توانند شنیدن هر چیزی را دشوار کنند و همچنین موجب نارضایتی همسایه های شما شوند.

اما چگونه می توانید این مشکل را حل کنید؟ یک راه حل سریع، مقرون به صرفه و ساده برای کاهش اکو و سر و صدا در محیط، نصب دیوار آکوستیک است.

پانل آکوستیک چیست؟

بدون شک شما قبلاً این پنل ها را دیده اید. این پانل ها به طور معمول در استودیوهای ضبط صدا دیده می شوند. معمولاً مستطیل یا مربع شکل هستند. از یک ماده ضد صدا ساخته شده اند تا به شما کمک کنند سر و صدای ناخواسته را در یک فضای خاص کاهش دهید. این پانل ها قابل نصب بر روی دیوار یا سقف هستند.

پانل های عایق صدا از چه ساخته شده اند؟

این پانل ها از یک پایه پلی اورتان ساخته شده اند. ترکیب شیمیایی این ماده مقاومت هوا را افزایش می دهد و باعث می شود صدا به سرعت حرکت نکند. برخی دیگر از پانل ها از فایبرگلاس نیز ساخته می شوند. فایبرگلاس در ایجاد اصطکاک با ذرات هوا که در نهایت باعث از بین رفتن انرژی موج صدا می شود، به خوبی عمل می کند. برخی دیگر از مواد ضد صدا مانند رزین پلی میت و بافت کربن در هم تنیده مانند آستر ضد صدای Mutex ساخته شده اند.

دیوار آکوستیک

آیا پانل های صوتی از انتقال صدا جلوگیری می کنند؟

بله. پانل های صوتی از ماده ای ضخیم و متراکم ساخته شده اند که در جذب صدا بسیار خوب عمل می کنند. هرچه تعداد پانل های دیوار آکوستیک شما بیشتر باشد، پژواک و بازتاب کمتری را تجربه خواهید کرد. برای به حداکثر رساندن اثربخشی پانل ها، باید بدانید که آن ها را دقیقا در کجای اتاق قرار دهید.

راهنمای خرید پانل دیوار آکوستیک

هنگام خرید پانل های ضد صدا می توانید به یک فروشگاه در محل سکونت خود بروید اما احتمالاً خرید آنلاین این پانل ها، بهترین گزینه است چون تنوع بالاتری در اختیار خواهید داشت. دقت کنید که پیش از خرید، ویژگی های قید شده برای هر پنل را به دقت مطالعه کرده و مقایسه کنید.

در این قسمت چند توصیه جهت انتخاب بهترین دیوار آکوستیک برای شما آورده ایم:

1.      الگوی پانل

الگوی یک پانل صوتی معمولی از اشکال هرمی تشکیل شده است. برخی الگوها متفاوت از سایرین بر صدا تأثیر می گذارند اما در کل تفاوت چندانی ندارند. بنابراین، موظف نیستید که از یک نوع الگوی سطح خاص استفاده کنید. انواع آن ها را به دقت بررسی کنید.

پانل آکوستیک

2.      ضخامت و تراکم مواد

تراکم و ضخامت یک ماده تأثیر زیادی در مسدود کردن یا کاهش صدا دارد. به طور کلی پانل های دیوار آکوستیک با ضخامت 5 تا 10 سانتی متر طراحی می شوند. اگر صفحه هایی پیدا کردید که ضخیم تر از این سایز استاندارد هستند، حتما بخرید! صفحات فوم ضخیم تر در جذب صدا بسیار بهتر عمل می کنند.

3.      اندازه و تعداد صفحه

تعداد پانل هایی که خریداری می کنید و اندازه آن ها به طور متفاوتی بر میزان صدای اتاق تأثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر یک بسته پنل عایق صدا خریداری کنید که دارای 6 صفحه با اندازه 90 سانتی متر مربع باشد، در مقایسه با بسته ای که دارای 12 صفحه با اندازه 120 سانتی متر مربع است، تأثیر متفاوتی خواهد داشت. بدیهی است که هرچه سطح مساحت بیشتری را پوشش دهید، کاهش نویز بیشتری را تجربه خواهید کرد.

بسته های استاندارد پانل دیوار آکوستیک شامل 6 ، 12، 24 ، 64 پانل است که اندازه آنها 30 ، 60 ، 120 یا 240 سانتی متر مربع در هر صفحه است. توصیه می کنیم برای آغاز ایجاد یک اتاق عایق صدا، حداکثر 50 فوت مربع را بپوشانید.

4.      رتبه بندی NRC

NRC مخفف Noise Reduction Coeffic است. NRC درصد جذب صدای پانل را به شما نمایش می دهد. دامنه مقیاس این واحد از 0 تا 1 است که پانل های با NRC 1 بهترین درجه بندی ضد صدا را دارند.

دیوار آکوستیک (راهنمای مبتدیان)

بهترین پنل فوم صوتی کدام است؟

حتما شما هم سعی کرده اید تا بهترین پنل های دیوار آکوستیک را در وب جستجو کنید و بیش از یک میلیون نتیجه کسب کرده اید. گزینه های بسیار متنوعی وجود دارد که تصمیم گیری را چالش برانگیز می کنند.

در این قسمت سعی داریم پنل های فوم ضد صدایی که به طور موثر می توانند عملکرد عایق صدا را برای شما به ارمغان آورند، آورده ایم:

1.      پانل آکوستیک و تصفیه کننده هوا کناف Cleaneo standard square 8.18Q

این پانل ها حاوی زئولیت هستند که علاوه بر عایق صوتی، می توانند آلاینده های هوا از جمله دود سیگار و یا بنزن، فرمالدئید ها و … را کاهش دهند.

این نوع از پانل های دیوار آکوستیک انعطاف پذیری بالایی داشته و به راحتی در هر محیطی قابل نصب هستند.

2.      پانل آکوستیک و تصفیه کننده هوا Cleaneo Alternating circular 12.20.66R

ابعاد این پنل دیوار آکوستیک 120 سانتی متر ´ 198 سانتی متر است. این پنل ها با میزان سوراخ ۹٫۸ درصد به خوبی می توانند از انتقال صدا جلوگیری کنند.

3.      پانل گچی “Cleaneo Slotline ”B5

این پانل های گچی نیز از زئولیت ساخته شده اند و می توانند علاوه بر جلوگیری از انتقال صدای محیط، آلودگی های محیط را نیز کاهش دهند. درصد سوراخ این پنل گچی آکوستیک ۱۰٫۹ درصد است.

انواع پانل آکوستیک

نحوه نصب پانل های ضد صدا

نصب پنل های دیوار آکوستیک بر روی دیوارها به سادگی انجام می شود. اما دقت کنید که اگر به طور کامل مهارت ندارید، نصب پنل آکوستیک را به افراد متخصص بسپارید، چرا که در صورت نصب اشتباه، ممکن است صدمات زیادی را به دیوار شما وارد کند.

از چسب پشت پنل استفاده نکنید. این روش صحیحی برای قرار دادن پانل های دیوار آکوستیک نیست. چرا که در صورت نیاز به جدا کردن پنل ضد صدا، ممکن است به دیوار شما آسیب برساند. همچنین از اسلحه منگنه یا میخ کوبیدن نیز برای نصب پنل ها خودداری کنید. این کار نه تنها باعث خراب شدن صفحات شما می شود بلکه باعث از بین رفتن یکپارچگی دیوار خواهد شد.

شما می خواهید پانل های ضد صدا خود را به راحتی محکم کنید بدون اینکه دیواره های شما دچار هر نوع آسیب شود. در اینجا 3 مرحله وجود دارد که می توانید برای انجام این کار دنبال کنید.

1.      برای چیدمان پنل ها برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی نحوه نصب پانل ها باعث می شود مجبور به برداشتن آنها نشوید و به طور بالقوه به دیواره آسیب نرسانید. هدف این است که کمترین کار را هنگام نصب انجام دهید. بنابراین با اندازه گیری و علامت گذاری بر روی دیوار یا سقف می توانید محل دقیق نصب را مشخص کنید.

2.      اتصال گروهی یا تکی

اگر صفحات خود را به صورت گروهی نصب می کنید، می توانید پشت هر پنل را با چسب اسپری کرده و روی مقوای بزرگی بچسبانید تا همه آنها به صورت یک واحد باشند. اطمینان حاصل کنید که قسمت های بیرون زده از مقوا که قابل مشاهده هستند را برش دهید تا پنل ها روی دیوار شما زیبا به نظر برسند. دقت کنید که برای چیدمان گروهی قطعات فوم، دیگر نیازی به استفاده از مقوا نیست.

3.      نصب بر روی دیوار

برای نصب پانل های فوم گروه بندی شده خود که به مقوا متصل هستند، از نوارهای آویز استفاده کنید. این نوار ها می توانند بارهای سنگین را در خود نگه دارند. این نوارها  محکم هستند بنابراین هنگام استفاده، مراقب دیوار خود باشید. این نوارها بسیار محکم هستند، بنابراین اگر به اندازه کافی دقت نکنید، ممکن است رنگ و تکه های دیوار را از بین ببرند. برای نگه داشتن پنل های چسبیده به مقوا، فقط باید در هر گوشه بالایی مقوا دو نوار بزنید.

برای پانل های فومی که گروه بندی نمی کنید، تنها کافیست نوارهای آویز را به پشت پانل ها دیوار آکوستیک بزنید و سپس آن را به دیوار بچسبانید. معمولا یک نوار در قسمت مرکزی بالای هر پانل کافی است. چرا که این پانل ها وزن کمی دارند و نسبتا سبک هستند.

4.      از یک متخصص نصب دیوار آکوستیک کمک بگیرید

توجه کنید که نصب پانل های دیوار آکوستیک نیازمند دانش اولیه نصب کناف است، بنابراین چنانچه دانش کافی در این زمینه ندارید، بهتر است از متخصصین معماری و طراحی داخلی کمک بگیرید.

دیوار آکوستیک

پانل های ضد صدا را از کجا بخریم؟

کناف تاپ به عنوان مرجع دکوراسیون ایران متشکل از تیم مهندسین مشاور با تجربه در زمینه های مختلف اعم از عمرانی، سازه، معماری و طراحی داخلی آماده ارائه خدمت می باشد. ما در کناف تاپ تلاش می کنیم تا با دانش به روز و آشنایی با جدیدترین تکنولوژی های نوین ساختمانی، علاوه بر فروش انواع تجهیزات سیستم های ساخت و ساز خشک در زمینه مشاوره، طراحی و نظارت بر پروژه های ساختمانی نیز در خدمت هموطنان عزیزمان باشیم.

بنابراین شما عزیزان جهت خرید پانل دیوار آکوستیک و یا تجهیزات و نصب آن می توانید با مشاورین ما در کناف تاپ تماس برقرار کنید. کناف تاپ آماده پذیرش پروژه های شما در هر نقطه ای از کشور می باشد. تیم مهندسین ما می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن، پروژه های شما را به بهترین شکل ممکن مطابق با نیاز های شما طراحی و اجرا نمایند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


9 − هفت =